Hvor din virksomhed er anført i de resultater, der betjenes af en online-søgemaskine, har stor indflydelse på, hvor mange mennesker der klikker igennem til dit websted: det første resultat øverst på siden får ca. 30% af alle besøgende, der søgte efter en givet søgeudtryk. Det andet resultat får kun 15% af de besøgende og det tredje resultat kun 10% 1.1.
De teknikker, der bruges til at gøre dette, kaldes samlet som SEO (Search Engine Optimization), og i denne artikel ser vi på, hvordan du kan bruge disse teknikker til at placere dit website foran konkurrencen.
- Forstå hvordan søgemaskiner fungerer: Når du indtaster en forespørgsel i en søgemaskine, er de ord, du bruger, kendt som 'nøgleord'. Hvis du f.eks. Går ind i 'nyt hårklip', bruger søgemaskinen en algoritme til at scanne alle websteder og indhold, der indeholder disse ord. Derefter vises en liste over websteder, der indeholder disse ord, rangordnet efter relevans for den person, der søger. For at få flest besøgende til dit websted skal du sigte mod at blive placeret så højt som muligt i disse søgeresultater.
- Lav en liste over nøgleord: For at sikre, at du er placeret øverst i søgemaskinens resultater, skal du sikre dig, at du har de rigtige 'nøgleord' integreret på dit websted. I eksemplet ovenfor kan søgeord være "skønhedssalon", "frisurer" og "hårklip", hvis du ejer en skønhedssalon. For at oprette din liste skal du overveje de ord, der bedst beskriver din virksomhed, men også afspejle de ord, som folk kan bruge, når de søger efter en virksomhed som din. Et hurtigt tip er at begynde at skrive et relevant nøgleord såsom 'frisører' i søgefeltet, og Google udfylder automatisk sætningen for at fortælle dig, hvordan andre søger i forhold til dette udtryk.
- Gennemfør en SEO-revision: Du har muligvis allerede haft nogen til at oprette dit websted til dig, hvis du har en, og de har muligvis allerede indsat nøgleord i din kode. Men hvordan ved du, om de har det? Og hvordan ved du, om dit websted er mærket med de rigtige søgeord? En SEO-revision af dit websted kan afsløre, om der er et element af kode, som du muligvis har brug for at ændre for at optimere dit websted. Der er gratis onlineværktøjer, der hjælper dig med at komme i gang: alt hvad du skal gøre er at tilslutte din websteds-URL, og værktøjerne giver dig trinvise instruktioner for at optimere dit websted.
- 4. Planlæg fremad på lang sigt: Vi har diskuteret nøgleord og optimering af dit website, men der er andre måder, du kan hjælpe en søgemaskine med at finde og vise dit indhold. Det er ved at oprette det, der kaldes 'backlinks' til dit webstite - når et andet betroet websted linker til dit. Når en søgemaskine ser på dit websted og ser, at andre linker til det, vil den tro, at webstedet er mere troværdigt og pålideligt og kan returnere det som et højere resultat i en søgning end et websted, der ser mindre troværdigt ud. En måde at få et backlink på er at bede kunder og partnere om at linke til dit website inden for relevant indhold inden for deres. En hurtig og nem måde at oprette links til dit website er at linke tilbage til det fra dine egne sociale medieprofiler.
At have viden og værktøjer gør det muligt for din virksomhed at agere effektivt på de mange udfordringer ved placering af søgemaskiner, men ved at lægge en vis indsats og anvende bedste praksis vil din virksomhed i god tid drage fordel af at tiltrække nye kunder.