New Detail

Kvindefodbold får større muskler

20/09/2024

Press Release Image

Kvindefodbold er vokset markant de seneste fem år, og over 50 procent af fansene er kommet til i løbet af de sidste tre år. Brands spiller en afgørende rolle i at transformere sporten, og større investeringer vil hjælpe kvindefodbold med at nå sit fulde potentiale. Det viser en ny international Visa-undersøgelse

I de seneste fem år er kvindefodbold vokset i popularitet, synlighed, anerkendelse og økonomisk succes. Sammen med sponsorater har kvindefodbold en betydelig global økonomisk indflydelse. Ifølge forskning i forbindelse med FIFA Women's World Cup 2023 (1) bidrog turneringen med næsten 1,9 milliarder dollars til den globale BNP, skabte over 38.000 jobs og tilføjede 932 millioner dollars til husstandsindkomsterne. Med kvindefodboldens økonomiske indflydelse, der årligt stiger, er det kommende UEFA Women's EURO 2025 klar til at blive et stærkt øjeblik for sporten.

Undersøgelsen, The Compound Effect in Women's Football, fremhæver de vigtigste faktorer, der påvirker kvindefodbold:

  • Sponsorater i kvindefodbold er vokset hurtigt, og brands anerkender disciplinens styrke.
  • Medierettigheder sætter i stigende grad deres præg på sporten med nye aftaler og investorer.
  • Øgede investeringer har drevet en udvikling i spillet på banen og forbedret oplevelsen for professionelle spillere.
  • Flere kampe spillet på større stadioner har betydet bedre udsendelser og mere engagerende fysiske og digitale fanoplevelser.
  • Kvindefodbold er anderledes og har en unik appel; fanoplevelsen er inkluderende, og spillerne og deres personligheder er nøglen til spillets succes.

Som en del af undersøgelsen viser et studie af 7.000 fans, udført af Visa i syv lande (2):

  • At over halvdelen af kvindefodboldfans (53 procent) har udviklet deres interesse for spillet alene i de sidste tre år, hvilket er steget til 62 procent blandt de 18 til 24-årige.
  • Næsten halvdelen (44 procent) af fansene forventer at øge deres engagement betydeligt i løbet af de næste tre år.
  • Syv ud af ti (70 procent) fans mener, at brands er med til at øge sportens synlighed, mens to tredjedele (67 procent) mener, at brands er afgørende for sportens udvikling.
  • Kvindefodboldfans har højere købekraft og bruger 71 procent mere på sportsmerchandise og 41 procent mere på underholdning end den generelle britiske befolkning.

Resultaterne kommer, da data bekræfter den hidtil usete vækst i kvindefodbold. Det gennemsnitlige tilskuertal i den bedste fodboldliga for kvinder i England er tredoblet i de sidste tre sæsoner (3), mens antallet af internetsøgninger efter "UEFA Women's Champions League" i 2024 var det højeste i fem år (4).

Kim Kadlec, Chief Marketing Officer, Visa Europe siger: "Vi mener, at vi er på et afgørende tidspunkt, som kan tage kvindefoldbolden skridtet videre. Vi har bidraget med grundarbejdet til et stort boom i sporten, og vi ønsker at viderebygge dette. Vores nye whitepaper demonstrerer det enorme potentiale, der kan frigøres i kvindefodbold, da det fortsætter med at slå rekorder og fange fansenes hjerter globalt."

Karen Carney OBE OLY, Tv-vært og tidligere engelsk landsholdsspiller, siger: "Katalysatoren er altid de internationale konkurrencer, især når de er i gode sendetider. UEFA Women's EURO 2025 er sat til at blive den største turnering til dato, og vi må ikke gå glip af denne mulighed for at sikre, at spillere og fans får den opmærksomhed og anerkendelse, som de fortjener."

Visa ønsker at sætte yderligere turbo på væksten, og har fået lavet undersøgelsen for at forstå og demonstrere væksten samt udviklingen af disciplinen. Derudover for at fremhæve de muligheder og den udvikling, der skal til for at hjælpe kvindefodbolden med at nå sit fulde potentiale.

I 2018 blev Visa den første UEFA-sponser, der dedikerede sig til kvindefoldbold, efter at have investeret i væksten af disciplinen i mere end 15 år. I mellemtiden giver Visa, gennem sine Team Visa og The Second Half-programmer, atleterne de værktøjer, ressourcer og den støtte, de har brug for til at være velfungerende – både på og uden for banen. Professionaliseringen af spillerne er nemlig nøglen til sportens vækst.

Læs mere og download rapporten her.

Om undersøgelsen:
Den digitale undersøgelse er udført af Two Circles i juli/august 2024 på tværs af europæiske markeder (Storbritannien, Spanien, Polen, Frankrig, Tyskland) og globale sammenligninger (Australien, USA) af 1.000 personer pr. marked – 600 fans af kvindefodbold, 400 fans af herrefodbold, med yderligere screening for markedsstørrelse.

Storbritannien og USA: Dybdegående fokusgrupper med mandlige og kvindelige fans af kvindefodbold, herunder fremtidsfokuserede (15-18 år) og voksne kernefangrupper (20-35 år). Spanien og Polen: 1:1 videopanelsessioner med 15 kvindelige og mandlige fans af kvindefodbold (20-35 år) for at forstå nuancerne i fansenes adfærd.


(1) https://www.wto.org/english/ne...
(2) Visa-undersøgelse udført blandt 1.000 fans pr. marked i Storbritannien, Spanien, Polen, Frankrig, Tyskland, Australien og USA.
(3) Two Circles Attendance & Ticketing Analysis (27. februar, 2024). Hentet her.
(4) Google Trends. (2024). Verdensomspændende søgeinteresse for "UEFA Women's Champions League".